Κατανοώντας τη βασική διαφορά μεταξύ της ντροπής και της ενοχής

  • Ντροπή είναι κριτική που κάνετε στον εαυτό σας και την αξία σας σαν άτομο.
  • Ενοχή είναι η κριτική που κάνετε στη συμπεριφορά και τις πράξεις σας.

Το να πείτε στον εαυτό σας:

«Δεν το πιστεύω ότι το έκανα αυτό, είμαι τελείως ηλίθιος», είναι ντροπή.

«Δεν το πιστεύω ότι το έκανα αυτό, ήταν μεγάλη βλακεία από μέρους μου», είναι ενοχή.

Όταν φιλτράρετε τα λάθη σας μέσω της ντροπής, πείθετε τον εαυτό σας υποσυνείδητα ότι είστε απαράδεκτο άτομο. Μειώνετε την αξία σας. Πιστεύετε ότι είστε ένας αποτυχημένος.

Όταν φιλτράρετε τα λάθη σας μέσω της ενοχής, απλά καταλαβαίνετε ότι κάνατε τη λάθος επιλογή. Είστε στεναχωρημένοι με τις πράξεις σας, αλλά όχι με τον εαυτό σας. Πιστεύετε ότι η αποτυχία σας ήταν προσωρινή και μπορείτε να μάθετε από τα λάθη σας για την επόμενη φορά.

Η ντροπή δεν είναι χρήσιμο εργαλείο, καθώς οδηγεί στην κατάθλιψη, την επιθετικότητα, την πίκρα, τον εθισμό, τη βία, ακόμα και την αυτοκτονία.

Η ενοχή, από την άλλη, οδηγεί στο ακριβώς αντίθετο. Είναι ένα άβολο συναίσθημα που μας βοηθάει όμως να κατανοήσουμε ότι οι αποτυχίες είναι ανθρώπινες και πρέπει να μαθαίνουμε από αυτές.

Πως λειτουργεί η ντροπή

Οι Άντρες βιώνουν τη ντροπή πού διαφορετικά από τις γυναίκες. Η πηγή της ντροπής για τους άντρες είναι το γεγονός ότι δεν είναι πολύ δυνατοί. Όντας αδύναμοι θεωρούν κατά μια έννοια ότι έχουν αποτύχει.

Παραθέτουμε μερικές περιπτώσεις όπου οι άντρες νιώθουν κατώτεροι λόγω των παρακάτω αρνητικών σκέψεων:

  • Φοβάστε πολύ να προσεγγίσετε τις κοπέλες που σας αρέσουν. Ο φόβος αυτός σας κάνει λανθασμένα να νιώθετε αξιολύπητοι.
  • Η αδυναμία έκφρασης των σεξουαλικών σας προθέσεων με αποτέλεσμα να καταλήξετε στο «friendzone». Θεωρείτε λανθασμένα ότι σας λείπει το σεξ απίλ που ελκύει τις γυναίκες.
  • Το γεγονός ότι έχετε ελάχιστες έως και καθόλου σεξουαλικές εμπειρίες. Προφανώς, θεωρείτε λανθασμένα ότι αν δεν έχετε πάει με 10 κοπέλες δεν είστε ακόμα άντρας.
  • Απόρριψη από μια κοπέλα που προσπαθήσατε να προσεγγίσετε. Προφανώς θεωρείτε λανθασμένα ότι δεν είστε αρκετά καλός για να γνωρίσετε όμορφες κοπέλες.
  • Στείλατε μήνυμα σε μια κοπέλα, αλλά δεν πήρατε ποτέ απάντηση. Θεωρείτε λανθασμένα ότι είστε φρικιό ή ανώμαλος και οι γυναίκες σας δίνουν το τηλέφωνό τους από οίκτο.
  • Απόρριψη από κοπέλα με την οποία βγαίνατε ραντεβού. Θεωρείτε λανθασμένα ότι σας παράτησε επειδή κάτι πάει πολύ λάθος με την πάρτη σας. Καμία άλλη κοπέλα δε θα σας θέλει.

Η αλήθεια είναι ότι αυτές οι καταστάσεις δεν αντικατοπτρίζουν την αξία σας σαν άτομο. Όλοι μας έχουμε περάσει από αυτές με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

Η αξία σας καθορίζεται μόνο από τον τρόπο που βλέπετε εσείς τον εαυτό σας.

Οι επακόλουθες λανθασμένες σκέψεις είναι απλά σημάδι της ντροπής.

Αντιμετωπίζοντας την ντροπή

Ο Λάθος Τρόπος:

Από τη στιγμή που οι άντρες νιώθουν ντροπιασμένοι από τον εαυτό τους, συνήθως ακολουθούν δύο δρόμους:

  • Κλείνονται στον εαυτό τους και αποφεύγουν την επαφή με τον έξω κόσμο. Το να είστε απαθείς και να συμπεριφέρεστε σα να μη συνέβη τίποτα, να βρίσκετε δικαιολογίες, να γίνεστε επιθετικοί ή κατηγορείτε τις καταστάσεις. «Ότι να ‘ναι, δε με νοιάζει καθόλου. Απλά βαριόμουν και πήγα να της μιλήσω. Γι’ αυτό δε χάνω το χρόνο μου να κάνω καινούριες γνωριμίες» είναι λάθος τρόποι.
  • Θυμός: Αυτό μπορεί να γίνει με δύο τρόπους: προς τον εαυτό σας ή προς τους άλλους. Αρχίζετε να τρέφετε πικρία και ενόχληση προς τις γυναίκες. Γίνεστε επιθετικοί και κυνικοί στους ανθρώπους γύρω σας. Θυματοποιείτε τον εαυτό σας και πιστεύετε ότι όλοι θέλουν να σας κάνουν κακό. «Πωπω, είμαι τόσο αποτυχημένος. Δεν πρόκειται να βρω ποτέ κοπέλα», «Ποιος ασχολείται μαζί της? Είναι εντελώς ψηλομύτα”, “Όλες οι γυναίκες θέλουν πλούσια παλιόπαιδα για να τις κακομεταχειρίζονται», «Αφού δεν τους αρέσουν τα καλά παιδιά θα γίνω και γω ένα παλιόπαιδο».

Αυτά τα μονοπάτια έχουν ένα κοινό: δε γίνεστε ευάλωτος. Προστατεύετε στον εαυτό σας και τον εγωισμό σας. Έτσι, εμποδίζετε την ψυχική σας ανάπτυξη. Είναι ένας αρνητικός κύκλος που ενισχύει τη ντροπή σας και κατακερματίζει την αυτοεκτίμησή σας. Υπάρχει καλύτερος τρόπος να αντιμετωπίσετε τη ντροπή σας.

Ο Σωστός Τρόπος:

Ο σωστός τρόπος για να διαχειριστείτε τη ντροπή είναι να γίνετε ευάλωτοι. Αυτό συνεπάγεται ότι θα ανοίξετε το μυαλό και την καρδιά σας για να αντιμετωπίσετε το τρομακτικό αυτό συναίσθημα. Ακολουθήστε τα τέσσερα αυτά βήματα για να κατατροπώσετε τη ντροπή:

  • Ανάλυση και αυτοπαρατήρηση: Κατανοήστε από που πηγάζουν αυτές οι αρνητικές πεποιθήσεις. Εξετάστε την αξιοπιστία τους. Αναλύστε γιατί τις κουβαλάτε ακόμα και πως σας πληγώνουν. Μη φοβηθείτε να σκαλίσετε τραύματα του παρελθόντος προκειμένου να βρείτε την ρίζα του προβλήματος:

«Η απόρριψη από τις γυναίκες με κάνει να νιώθω παρατημένος. Η μητέρα μου δε μου έδωσε αρκετή προσοχή και μου έρχεται στο μυαλό η κακή σχέση που είχα μαζί της. Επίσης, με παράτησε η κοπέλα που αγαπούσα και φοβάμαι ότι όλες οι γυναίκες θα με παρατήσουν ή θα με κερατώσουν. Κατανοώ ότι με στοιχειώνει το παρελθόν μου και είμαι άδικος γενικοποιώντας καταστάσεις. Δε δίνω ευκαιρία σε καμία άλλη γυναίκα επειδή φοβάμαι και είμαι προκατειλημμένος. Το μόνο που καταφέρνω είναι να μειώνω τις επιλογές μου».

  • Αποδοχή και συγχώρεση: Κατανοείστε ότι όλοι έχουν αυτά τα συναισθήματα – είναι παροδικά. Υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι το να φοβάστε δε σας κάνει λιγότερο άντρες. Επιβραβεύστε τον εαυτό σας που ανέλαβε δράση, ανεξαρτήτου αποτελέσματος.

«Νιώθω απαίσια. Έβαλα τον εαυτό μου στην πρώτη γραμμή και απορρίφθηκα. Αλλά, ξέρω ότι αυτό συνέβη και σε άλλους. Δεν είμαι μόνος. Δεν έγινε και τίποτα επειδή με απέρριψε μια κοπέλα και δε μειώνεται η αξία μου σαν άτομο. Είμαι περήφανος που παρά τους φόβους μου έκανα κίνηση να προσεγγίσω μια κοπέλα. Αυτό δείχνει ότι έχω κουράγιο».

  • Κατανόηση: Προσπαθήστε να δείτε την οπτική γωνία των άλλων, καθώς και το παρελθόν τους. Δώστε στους άλλους το πλεονέκτημα της αμφιβολίας. Μην υποθέτετε ότι όλοι συμπεριφέρονται το ίδιο. Μπείτε στη θέση τους. Όταν βλέπετε τα πάντα ως “εσεις εναντίων αυτών” αποξενώνεστε.

“Δεν ενδιαφέρεται για πολλούς λόγους. Μπορεί να είχε κακή μέρα, να ήταν αγχωμένη, να έχει αγόρι, να έχει ανασφάλεια, ή απλά να μην της άρεσα. Ότι και να συμβαίνει δε σημαίνει ότι όλες οι επόμενες γυναίκες θα μου συμπεριφερθούν το ίδιο».

  • Αναλογιστείτε και Αναλάβετε Δράση: Μπορώ να μάθω κάτι από την κατάσταση? Τι θα μπορούσα να κάνω καλύτερα? Μερικές φορές δεν υπάρχει απάντηση και θα πρέπει να συνειδητοποιήσετε ότι δεν είναι όλα στο χέρι σας. Έτσι, κάνετε σχέδια για το μέλλον βασισμένα στους συλλογισμούς που κάνατε.

«Συνειδητοποιώ ότι ήμουν αγχωμένος και δε μπορούσα να κρατήσω οπτική επαφή». «Ένιωσα ότι τα πήγα πολύ καλά. Ήμουν άνετος και εκφραστικός, ενώ παράλληλα χαμογελούσα. Μου χαμογέλασε και αυτή, αλλά μου είπε οτι έχει αγόρι – πολύ πιθανό να έλεγε την αλήθεια. Ίσως είμαι πιο τυχερός με την επόμενη κοπέλα».

Η επανάληψη δημιουργεί τη συνήθεια. Κάθε φορά που νιώθετε ντροπιασμένοι, θα πρέπει να αντιδράσετε συνειδητά σε αυτό το συναίσθημα.

Θα το αφήσετε να σας επηρεάσει και να το πάρετε προσωπικά? Θα αφήσετε τη ντροπή να σταθεί εμπόδιο στην ερωτική σας ζωή? Ή μήπως θα την αντιμετωπίσετε άμα γίνετε ευάλωτοι και μάθετε από τα λάθη σας?

Μόνο ο τελευταίος τρόπος θα σας χαρίσει ουσιαστική αυτοπεποίθηση.

Πρέπει να διαβάσεις  Μην αφήνεις την Απόρριψη να σε ρίχνει: Γίνε πιο δυνατός!